Daisypath Anniversary tickers

Followers

Monday 20 February 2012

Evening Primrose Oil

Huh di sebabkan hormon Alin tidak menentu, alin terus pergi guardian cari Evening Primrose Oil. Sebab tidak tahan dengan simptom2 Sindrom Sebelum Haid (PMS). Huh memang tak tahanlar. Kejang kakilar, sakit kepala macam nak pecahlar, bisa2 badanlar. Memang sakit betul... Sebenarnyer memang dah lamer doctor suggest supaya Alin ambil nie cuma alin jerk malas. Masa baru2 pas operate breast tue makanlar jgk. Tapi lepas kawin memang tak makan langsung. Huhuhuhuhu. Dah sakit mulalar nak cari kan?



So tengahari tadi Alin beli Evening Primrose Oil (EPO) Brand Blackmores. Harga EPO Alin beli tadi RM119.00 ada 2 botol n free 1 botol. Kandungan dua botol besar tue ada 180 capsules (2 botol) dan free (60 capsules). Huh memang puas hati. Kebetulan guardian buat promosi, memang berbaloi2lar.

Kebaikan Evening Primrose Oil nie memang banyak dan ianya adalah sangat baik untuk dalaman perempuan. 

Antara kebaikannyer ialah:


  • Membantu mengawal atur kitaran haid
  • Melegakan Sindrom Sebelum Haid (PMS)-iritasi, sakit kepala, sakit payudara, kesenakkan dan kekejangan perut
  • Mengurangkan simptom putus haid-panas badan, peluh sejuk kemurungan dan kekeringan faraj
  • Menggalakkan kulit yang sihat, muda berseri -bermanafaat kepada kulit yang kering, tua atau berminyak.
  • Melegakan ekzema dan alergi kulit
  • Memperbaiki rambut yang kering dan rosak serta melegakan kulit kepala yang gatal
  • Menguatkan kuku yang mengelupas atau mudah patah

Antara kandungan pada EPO nie adalah:

 - Kaya dengan Asid GLA & LA


Maklumat Pengambilan

Secara umumnya kita perlu memastikan mendapat nutrient yang seimbang antara omega-6 dan omega-3. Ratio/julat yang seimbang antara omega-6 kepada omega-3 adalah 2:1 sehingga 4:1.

Kanak-kanak:
Untuk masalah kulit atau ruam, dos disarankan adalah 2000-4000mg EPO (dalam bentuk kapsul)sehari . Pengambilan EPO tiak digalakkan kepada kanak-kanak berusia 10 tahun dan kebawah. Telah dilaporkan pengambilan maksima EPO tidak boleh melebihi 0.5 gram/kg berat badan sehari. Oleh itu disarankan berbincang dengan pengamal perubatan sebelum memberi makanan tambahan kepada anak anda.

Dewasa:
Eczema atau atopic dermatitis : Evening primrose (EPO) 4,000 - 8,000 mg sehari.
Rheumatoid arthritis: Evening primrose oil (EPO), 3,000 mg sehari.
Diabetes: Evening primrose oil (EPO), 5,000 mg sehari.
Mastalgia (ketidakselesaan, sensitive dan kesakitan payudara) atau simpton pra haid (PMS): Evening primrose oil (EPO), 3,000 - 4,000 mg sehari.

Mari kiter tambah pengetahuan tentang EPO

Ketua Saintis Efamol Limited, Peter Clough, berkata antara petanda kekurangan EFA adalah kekeringan kulit, kehilangan air melalui kulit yang tinggi, penyembuhan luka yang perlahan dan lemah dalam melawan jangkitan kulit.

“Selain EFA dan LA, asid Gamma-Linoleik (GLA) penting untuk kulit. Bagaimanapun kulit adalah satu-satunya organ yang tidak dapat menghasilkan GLA. Bahan kimia yang kuat dan terkena pada kulit menyingkirkan lemak seperti LA dan GLA daripada permukaan dan merosakkan lapisan di bawahnya.

Bagi masalah lebih teruk, ia boleh berkembang menjadi masalah yang dipanggil ekzema yang biasanya bermula di tangan dan merebak ke bahagian lain apabila terdedah kepada agen tertentu. Masalah ini boleh berkembang menjadi dermatitis yang kronik dengan kejadian rekahan kulit yang besar dan jangkitan kuman.

“LA dan GLA adalah asid lemak yang ditemui dalam minyak Evening Primrose Oil (EPO). GLA menjadi semakin penting untuk kesihatan kulit kerana perubahan diet dan gaya hidup. Evening Primrose Oil EPO juga membantu masalah ekzema atopik dan ruam lampin yang dialami bayi,” katanya.

Beliau berkata, berdasarkan kajian, menyapu GLA pada kulit mengurangkan kehilangan lembapan, meningkatkan kelembutan kulit dan mengekang kehilangan air daripada kulit.

“Evening Primrose Oil EPO, meningkatkan lembapan kulit sebanyak 13.9 peratus, menyekat kehilangan lembapan 10.2 peratus, ketegangan 19.2 peratus, keletihan 22.2 peratus, kelembutan 3 peratus dan keanjalan 3.5 peratus. Evening Primrose Oil EPO boleh memperbaiki dan mengekalkan kerosakan kulit disebabkan penggunaan sabun pencuci dan lain-lain seperti radiasi matahari, bahan kimia, kosmetik, pendingin udara dan asap rokok,” katanya.

* sumber dari google... 

Yang paling best tue habis jerk bayar2 EPO tue kat kuanter budak kuanter tue cakap. "Ok kak nie voucher RM20 yer". Wow alin dapat voucher dari guardin RM 20 tue. Bestnyer. Alin memang suker betul dapat hadiah2 nie. Kat bawah nie pict voucher yang alin dapat. Rupernyer ada promosi beli barang RM 40 ke atas akan dapat RM 10 voucher. Wowwww! Bling, Bling Mata. ekekekkek... So harga alin beli EPO tue lebey kurang RM 99 lar... Hiks... Berbaloi2...


Nielar yang Alin beli dan Voucher 2 keping RM 10





6 comments:

  1. akak dh lama tak mkn suplient ni dik...
    tp rasanyer kene beli gk nih... skrg nih akak tgh gigih nk beli ubat bg turun skit selulit ni hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak dana: alin pon dah lama tak makan. kak yang nie tak kuruskan badan or selulit. Kalo nak reducekan selulit beli green tea. Memang kurus...

      Delete
  2. huhuhu... sebut pasal period pain ni, mcm rasa2 lg sakit nyer.. adeii, memang tak tahan... Masa anak dara dulu alin, kita nyer pain sampai pitam2, lecturer suggest mkn EPO. so, makan lah, tapi tak jalan pun... lepas kawen, makan supplement, ok kejab, pastu kena balik. Pastu, berubat dengan ustaz, baru tahan.. skrg ni kdg2 sakit kdg2 tak.. kalau sakit pun x terus, sengal sikit2 jer.. tambah pula ambil VCO. harap2 kekal mcm ni lah.. dah penat nanggung sakit.. adeiii - panjang pula komen.. hehe

    ReplyDelete
  3. Salam, saya ada terbaca EPO tak disarankan untuk ibu yang mengandung, dan dinasihatkan pengambilanya hanya pada waktu haid hingga hari ke 14..boleh rujuk disini
    http://drzubaidi.com/blog/?category_name=pregnancy

    dulu saya pon sangat x bleh thn kalau dtg sakit masa period sampai ambil ubat 4 menstrual yang pink tu, tapi saya mmg hadkan pengambilan ubat tu. hanya mkn sebiji untuk sekali period sb saya tkt kesan bruk akan dtg. Skarang saya dh dapat sesuaikan diri tanpa mkn apa2 ubat, ganti ngan air suam dan sapu krim yang berangin kat perut cth krim gamat or minyak mustika. Alhamdulillah stakat ni berjaya n selesa.

    hanya untuk kongsi maklumat yang saya dpt dan apa yang saya amalkan.

    ReplyDelete
  4. saya amek EPO...! tapi dari bungalain..nama borage...shaklee punya..;g bagus dari EPO biasa...

    jemput datang blog saya goldenlounge.blogspot.com :))

    ReplyDelete
  5. Salam,saya ada kemusykilan, saya ambil EPO sebab haid tak teratur, 3 bulan tak period, then lepas sebulan pengambilan, saye period. Apa yg pelik, period saye tak berhenti hingga hari ini hari ke 11. Adakah ini normal?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...